Review Pionul #2: Stronghold (2nd edition) – Emotii si de-o parte si de cealalta a zidurilor

Postat de Daniel 20/05/2018 0 Comentarii Reviews,

Stronghold (second edition) este un board game de 2 jucatori ce abordeaza o tema extrem de interesanta, dar foarte putin valorificata in industria jocurilor de societate: asedierea unei cetati. Designerul jocului, polonezul Ignacy Trzewiczek este recunoscut pentru jocurile complexe si aproape la fel de complicate ca si pronuntarea numelui sau pe care le realizeaza, iar Stronghold (second edition) nu face exceptie. Cu toate astea insa, jocul nu este atat de greu de invatat pe cat ar parea la prima vedere si asta deoarece toate actiunile disponibile au sens din punct de vedere tematic.

In jocul Stronghold (second edition) un jucator preia rolul atacatorului, al carui scop este sa isi urce trupele pe zidurile cetatii si sa reuseasca sa castige o batalie pentru a crea o bresa de patrundere in cetate. In momentul in care acest lucru se intampla, jocul se termina imediat, iar atacatorul este declarat castigator. De cealalta parte a cetatii se afla un aparator al carui scop este sa reziste 7 runde.

Complexitatea jocului vine din multitudinea de actiuni posibile pe care jucatorii le au la dispozitie si dintre care trebuie sa aleaga, alocandu-si resursele mereu limitate. In fiecare runda atacatorul are 9 actiuni din care sa isi aleaga si este decizia lui daca isi doreste sa le joace pe toate 9 sau doar cateva dintre ele. Pe langa acestea, mai are posibilitatea sa aleaga dintr-un teanc plin cu alte actiuni unice, dar cele alese din acel teanc vor inlocui alte actiuni dintre cele 9 disponibile la fiecare tura. Intrebarea fireasca ar fi: „de ce nu si-ar dori atacatorul sa foloseasca tura de tura toate cele 9 actiuni?”, iar raspunsul este urmatorul: pentru ca fiecare actiune a atacatorului costa trupe si lemn, iar trupele sacrificate pentru actiuni ofera aparatorului timp, reprezentat de niste piese din lemn in forma de clepsidra. Aparatorul are in cetatea sa foarte multe tipuri de actiuni posibile, fiecare dintre acestea costand un numar de clepsidre. In momentul in care a reusit sa umple cu clepsidre toate spatiile necesare din dreptul unei actiuni, abia atunci o poate executa. Acest mecanism ingenios cu clepsidre genereaza foarte multa tensiune, iar ca atacator trebuie intotdeauna sa te gandesti bine cum sa iti optimizezi actiunile intr-o runda pentru a oferi cat mai putin timp de reactie oponentului.

In timp ce atacatorul isi poate construi masinarii de asalt medievale precum catapulte, baliste sau trebuchet, turnuri de asediu, transee, poduri, scari, poate trimite sabotori in cladirile cetatii si multe alte actiuni disponibile, aparatorul poate raspunde cu tunuri, prajini, scari, capcane, spioni, cazane incinse si altele.

Perspectiva atacatorului:

Perspectiva aparatorului:

Cateva tipuri de actiuni ale atacatorului:

Cateva tipuri de actiuni ale aparatorului:

In concluzie, am putea spune ca Stronghold (second edition) nu este pentru oricine, fiind un joc complex caruia trebuie sa ii dedici timp si sa il studiezi cu rabdare. Odata inteles insa, toate actiunile au sens si pot fi utile in situatii cheie, iar jocul este unul ce provoaca tensiune si satisfactie la final atunci cand constati ca o serie de actiuni bine planificate si executate pot da roade. Ca si sentiment general, jocul aduce putin cu faza de asediu a castelelor din clasicul joc video Heroes of Might and Magic 3. Este total asimetric si fiecare rol ofera o experienta diferita. Ca atacator trebuie sa joci ofensiv, sa risti si sa incerci mereu sa iti surprinzi adversarul, iar ca aparator trebuie sa fii tot timpul pregatit sa reactionezi prompt la miscarile oponentului, sa incerci sa anticipezi ce va face si sa incerci sa domini cat mai categoric fiecare sectiune de zid unde se petrec bataliile pentru a nu oferi inamicului suficiente resurse de intarire in rundele viitoare.

Daca ar fi ceva de criticat, ar fi decizia producatorului de a folosi pe post de trupe ale atacatorului niste cuburi mici care nu incanta nici vizual si nu sunt nici foarte usor de manevrat, dar probabil ca nu au fost in stare sa gandeasca o solutie mai eficienta, avand in vedere ca si prima editie venea cu aceleasi cuburi mici si urate.

Cateva detalii relevante despre joc:

Nr de jucatori: 2

Durata unui joc: 90  min