Review Pionul #1: Charterstone, sau usurinta de a invata un joc complex

Postat de Daniel 05/01/2018 1 Comentarii

Pentru anul 2018, Pionul.ro isi propune sa prezinte o serie de recenzii pentru jocuri interesante, dar mai putin cunoscute publicului larg din Romania. Pentru primul review am ales un joc cu totul special: Charterstone, produs de americanii de la Stonemaier Games.

Stonemaier Games este o companie (inca) mica, dar cu ambitii foarte mari, ce are o filosofie de business similara cu ceea ce incercam noi la Pionul si anume sa furnizam produse/servicii de cea mai buna calitate, cu mare atentie la detalii, dar in acelasi timp la un pret rezonabil pentru cumparator. Revenind la subiect, compania mai sus mentionata a lansat in cei cativa ani de la infiintare o serie de titluri de real succes precum Viticulture, Euphoria: Build a Better Dystopia, Between Two Cities, culminand cu marele sau hit din 2016, Scythe. Indiferent ca nu sunt pe placul tuturor, aceste jocuri au ceva in comun: o productie de o calitate foarte buna si un pret foarte bun, daca facem o comparatie cu titluri lansate de alte companii.

 

 

Titlul despre care mi-am propus sa vorbesc astazi, Charterstone, este marea lor lansare de la Essen 2017 (targul din Germania ce se desfasoara in fiecare an in luna octombrie, unde cele mai importante publicatii din domeniu isi lanseaza noutatile) si nu face exceptie cand vine vorba de calitatea componentelor si a graficii. Lasand la o parte aceste detalii, Charterstone se remarca printr-un concept oarecum unic in acest domeniu: desi este un joc de tip „legacy”, vine totusi cu ceva in plus. Pentru cine nu este familiar cu conceptul de „legacy”, pe scurt, aceste tipuri de jocuri (cel mai cunoscut dintre ele fiind Pandemic Legacy Season 1) reprezinta o experienta  de joc ce se limiteaza la un numar finit de sesiuni de joc, jucate recomandabil de la cap la coada de un grup format din aceleasi persoane, ce se bazeaza foarte mult pe o poveste, iar pe masura ce se avanseaza in joc, apar elemente noi care fac jocul din ce in ce mai interesant si mai complex, cu multe decizii dificile de luat, ce duc la final la o experienta memorabila si unica. Pe masura ce se avanseaza in sesiuni, apar reguli noi, situatii nemaiintalnite pana atunci, se lipesc abtibilduri pe harta, pe carti etc, ajungandu-se in final ca niciun joc sa nu semene cu altul. Marele dezavantaj al acestor tipuri de jocuri este ca la finalul sesiunilor, jocul nu mai este jucabil.

 

In jocul Charterstone, povestea spune ca Eternul Rege al prosperului regat Greengully, a emis un decret cetatenilor sai de a coloniza marile tinuturi dincolo de granițele sale. In efortul sau de a începe un sat nou, Eternul Rege a selectat sase cetateni (reprezentand jucatorii) pentru aceasta sarcina, fiecare având un set unic de abilitati pe care le folosesc pentru a-si construi cartierul. Mecanica jocului este de tip Worker Placement (plasarea muncitorilor) si este foarte simpla. La inceputul jocului, numarul de cladiri construite in sat este limitat, exista 6 cladiri cu resurse si alte 6 cladiri in centrul orasului menite sa ajute jucatorii sa se dezvolte si sa acumuleze puncte de victorie, platind diverse resurse si bani. Fiecare jucator are 2 muncitori, iar pe tura sa, ori plaseaza un muncitor pe o cladire, executand imediat abilitatea cladirii, ori isi retrage muncitorii de pe tabla de joc pentru a fi din nou disponibili. Jocul are 12 sesiuni, iar primele 2 sesiuni sunt foarte simple si rapide, fiind concepute mai mult pentru invatare. Pe masura ce se avanseaza in joc, in functie de alegerile jucatorilor, apar noi reguli, noi cladiri si noi abilitati care fac jocul din ce in ce mai interesant, fiecare final de partida lasand jucatorului senzatia ca ar dori sa inceapa o noua sesiune.

 

 

Cateva lucruri remarcabile la acest joc:

1) Usurinta cu care poate fi invatat, chiar si de catre jucatori mai putin experimentati intr-ale jocurilor de tip board games. Regulile noi apar progresiv, odata cu dezvoltarea satului si nu sunt deloc coplesitoare.

2) Frumusetea cu care se dezvolta harta si multitudinea de posibilitati si de strategii ce pot fi abordate de fiecare jucator, dupa bunul plac. Bineinteles, cel care isi optimizeaza cel mai bine actiunile si isi gestioneaza cel mai eficient resursele va castiga sesiunea, insa metoda de scor de la sfarsitul campaniei este mai complexa si doar ce au constanta pe toata durata campaniei pot spera sa castige la final.  Resursele ramase se pot pastra de la o sesiune la alta, in limita capacitatii disponibile a fiecaruia.

3) Spre deosebire de jocurile de tip legacy, Charterstone poate fi jucat in continuare. La finalul celor 12 sesiuni ramai cu un joc unic de tip worker placement complex cu o harta fixa, dar atat de bogata in optiuni incat vei mai avea ceva sesiuni de jucat pana sa descoperi un combo puternic care sa te puna intr-o pozitie castigatoare. In afara de asta, cine doreste sa rejoace o campanie, poate intoarce harta pe cealalta parte (fiind printata pe ambele parti la fel) si poate achizitiona Charterstone: Recharge Pack care ofera un nou set de carti de joc pentru a o putea lua de la capat. Motivele pentru care iti vei dori sa incerci o noua sesiune sunt multiple: la finalul campaniei vor mai ramane foarte multe carti cu cladiri si obiective nevazute, intrucat nicio campanie nu seamana cu cealalta, iar fiecare factiune (culoare) are abilitati si cladiri distincte in cartierul sau.

Singurul dezavantaj pe care il pot gasi la acest joc este faptul ca ar trebui jucat de aceiasi oameni pe toata durata campaniei, intrucat „parasutarea” unui jucator nou la mijlocul campaniei nu i-ar oferi acestuia experienta unica pe care o poate capata jucand de la inceput pana la sfarsit. Exista totusi reguli separate si pentru astfel de situatii, inclusiv pentru dezvoltarea cartierelor inactive deoarece Jamey Stegmaier, designerul jocului, s-a gandit la toate.

In concluzie, Charterstone este un joc pe care vi-l recomand cu toata convingerea, iar daca ii veti acorda timpul si efortul necesar, va va rasplati cu varf si indesat.

 

Cateva detalii relevante despre joc:

- Nr de jucatori: 1-6 (recomandarea mea: 4-6 jucatori)

- Durata unui joc: 45-60 minute pentru primele 6 sesiuni, dupa care timpul de joc poate creste pana la 2 ore/sesiune, in functie de numarul si viteza jucatorilor.

- Dificultate: 3/5, dar e mai usor de invatat decat un joc de dificultate medie clasic

- Varsta minima recomandata: 10 ani

- Tema: construirea unui oras intr-un univers fantasy-medieval

- Mecanica predominanta: worker placement

1 Comentarii

Robert Antoniu:
10/01/2018, 09:45:50 AM
Reply

Bravo, Un review facut cum trebuie ! Multumim

Lasă un comentariu