Play|Story|Short #5: Wingspan - Nu da vrabia din mână pe cioara de pe gard

Postat de Sergiu Nastrut 26/07/2019 0 Comentarii Reviews,

Wingspan nu își propune să-ți ofere doar o experiență la care să vrei să te întorci, în materie de joc în sine, ci în același timp, profitând de faptul că-n natura umană a existat tot timpul tendința instinctivă de a fi atras de necunoscut, de călătorie și îndeosebi de natură, vrea să te și impresioneze, luându-te efectiv cu asalt prin diversitatea existentă în lumea păsărilor - împachetând totul în ton cu vibranta lume a zburătoarelor.

PL♟️Y

Număr de jucători: 1-5

Durata jocului: 40-70 minute

Complexitate: 2.37/5.00

Mecanisme: Gestionarea cărților, Colecționare de seturi, Zaruri

STORY

Ruperea digului din South Fork a avut repercusiuni accentuate asupra Stone Creek-ului, dar și a întregului stat Pennsylvania. De la locuințe până la grajduri, păduri și ogoare, ecosisteme întregi au fost distruse, iar viața așa cum o știm noi începe să pară un șantier abia început. Apelând la cizme, plute improvizate și alte materiale cu un grad cât de redus de impermeabilitate, fiecare forfotește spre a mai îndepărta din moloz, epave și dărâmături, întocmai unui mușuroi afectat de o ploaie zdravănă.

Noi, ca membri ai Institutului Ornitologic din Pennsylvania, am fost trimiși care încotro, de la cercetători și ornitologi la observatori și colecționari, cu un singur scop afirmat: să punem osul la treabă, să curățăm pădurile de vreascuri și de arbori răsturnați, să desecăm și să netezim câmpurile răscolite, pregătindu-le pentru o nouă semănare, și să curățăm iazurile, lacurile și heleșteiele de stuful și de păpurișul care le tulbură. Deși pare simplu pe foaie, munca este colosală și sacrificiul considerabil - nu e de mirare că mulți dintre membri au ales calea mai ușoară și și-au făcut bagajul, îndreptându-se spre alte institute din Ohio, Kentucky, sau chiar Vermont. Cine-i poate învinui? Dar dacă nu am depune nici noi efortul acesta, ce s-ar întâmpla cu atâtea habitate care vuiesc de zumzet și de ciripit, din Pittsburgh până-n Philadelphia? Ar deranja până și lipsa măcăitului rațelor și gâștelor comune, nu s-ar mai speria copiii de gâlgâitul curcanului sălbatic, foșnetul întinderilor de ape ar fi incomplet fără pescărușii care se întrec, vulturii și șoimii ar fi uitați ca simbol, piețele ar fi prea goale fără porumbeii care te-mpresoară în timp ce-ncerci să-nțelegi dansul rândunelelor, ciorile și corbii n-ar mai prevesti declanșarea iernii, iar florile s-ar crede cele mai împodobite surate și ar mai și muri de cald, dacă le-ar lipsi compania păsărilor Colibri. Cu siguranță întoarcerea lor pe meleagurile noastre ar risipi vălul dezolant ce ne-a cuprins.

Pot să jur că tocmai am auzit o mierlă! Hai, la treabă, fluierând!

SHORT

Gândit pentru 1-5 jucători sau chiar ornitologi de weekend, Wingspan se folosește de cărți frumos ilustrate ca bază a unui mecanism de engine building, mecanism ce implică dezvoltarea de la zero a propriei crescătorii de păsări. Jocul se desfășoară pe durata a 4 runde cu obiective comune, punctate la finalul fiecăreia, și de vreme ce urmărește dezvoltarea unui motor care se presupune a fi profitabil, oferă fiecărui jucător întâi 8, apoi 7, 6 și în final 5 acțiuni care trebuie foarte bine sincronizate pentru a nu da greș. Cu fiecare acțiune se poate clădi la dezvoltarea uneia dintre cele 4 categorii: adaugă încă o pasăre în coteț, adu-le de mâncare, pregătește-le cuiburile de unde să poată ciripi de fiecare dată când se ouă, ori mergi la târg, fă negoț și mai pricopsește-te cu o nouă specie. Pe măsură ce dezvolți unul dintre cele 3 habitate, bonificația oferită e așa de tentantă că trebuie să faci un efort susținut să nu le ignori pe celelalte. Odată ce runda a patra este încheiată, finalul jocului nefiind așadar declanșat în vreun mod neașteptat, încep a se număra păsările, penele, ouăle, întinderea aripilor, proviziile de hrană ascunse prin cine știe ce scorbură, aptitudinile ornitologice, după care se trage linia și se recomandă calculatorul pentru cine nu știe-a însuma mai mult de 50 de puncte.

La capitolul grafică și componente, amprenta Stonemaier Games e peste tot, mai puțin pe cartonul subțire pentru punctarea obiectivelor comune și a lamentabilei foi de calcul a punctajului final. Dar totuși, aceste două aspecte devin total nesemnificative dacă luăm în calcul cele 170 de ilustrații unice a speciilor de păsări de pe continentul american, desenate ireproșabil de Ana Maria Martinez Jaramillo și de Natalia Rojas, de satisfacția asamblării căsuței autentice unde vor fi aruncate zarurile din lemn, atent fațetate, sau de senzația tactilă cu adevărat unică la atingerea planșelor individuale, a ouălor, sau a regulamentului. Pur și simplu nu vei ști cum să așezi cutia pe raft, așa de bine arată pe toate părțile! Dacă mai și urmezi schema de așezare ca toate componentele să stea la locul lor, îl vei așeza pe masă în timp record. În cele mai multe cazuri, jocul în 4 sau 5 jucători va depăși cele 70 de minute indicate ca limită superioară de timp, dar nu e prea deranjant, de vreme ce în ultima rundă oricum se încing creierele de la atâtea calcule, de fiecare dată lăsându-ți impresia că ai o acțiune sau două prea puțin. Iar când ai impresia că tura cuiva durează o veșnicie, ia și te delectează cu “știați că?”-ul din subsolul fiecărei cărți.

Interacțiunea între jucători se rezumă la furtul unui pește sau al unui viermișor din tava cu mâncare înaintea celuilalt, sau destul de rar, la anumite cărți care recompensează toți jucătorii. Chiar dacă există o componentă de noroc în extragerea cărților și ți se pare că ornitologul de lângă tine a luat-o la sănătoasa, e suficient un singur pas greșit pentru echilibrarea situației, astfel că senzația per ansamblu e cea a unui joc foarte strâns. Limitarea tipurilor de acțiuni la un număr așa redus poate părea simplistă, dar de fapt este inovatoare prin provocarea balansării fiecărui habitat, întrucât costurile sunt inter-conectate.

Tematica implicată este o gură de aer proaspăt chiar dacă nu te interesează absolut deloc lumea păsărilor, iar gradul redus de complexitate fac din Wingspan o variantă accesibilă pentru toată familia, chiar și cu minusuri de limbă engleză, întrucât iconografia este destul de intuitivă. Vei vrea să joci cel puțin 3 partide ca să poți experimenta strategii axate pe fiecare habitat și tot nu te vei opri acolo - rejucabilitatea este așadar garantată. Nici nu vreau să mă gândesc la cât loc de explorare este în materie de cărți, prin viitoare extensii, dacă doar pentru America au selectat 170 de specii din mai bine de 900. Cu siguranță se va regăsi pe multe rafturi pentru o vreme îndelungată.